In Nederland spelen nog maar weinig adverteerders in op de commerciële kansen die de vastenmaand Ramadan biedt. Mogelijk is de directe of indirecte invloed van Geert Wilders onder marketeers toch groter dan gedacht.
Hoe anders is dat in veel andere landen. Hiernaast en verder in het artikel een kleine selectie uit advertenties die speciaal voor Ramadan zijn ontwikkeld.
Overigens zijn er ook in Nederland adverteerders die vandaag of in het verleden wel op Ramadan hebben ingespeeld. Denk onder meer aan Agis, TNT, Rabobank, Western Union en veel MVNO’s die zich specialiseren in voordelig bellen maar het buitenland.
Toch lijkt het aantal adverteerders dat bij ons inspeelt op de Ramadan kleiner te zijn dan een aantal jaren geleden.
Dat het maatschappelijke klimaat in ons land hier debet aan is, kan niet worden uitgesloten.
In dat kader is het interessant te constateren dat global brands in andere landen meer inspelen op de vastenmaand dan in Nederland, en daarmee minder dan hier commerciële kansen laten liggen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.