Etnomarketing is in de Verenigde Staten al zo oud als de weg naar Kralingen. Zie bijvoorbeeld bovenstaande McDonald’s commercial van pakweg 25 jaar geleden.
Tot voor kort werden campagnes in de Verenigde Staten vaak tailor made ontwikkeld voor specifieke etnische bevolkingsgroepen. Anders gezegd: je plaatst African-Americans in een hokje, Latino’s in een ander hokje, met Chinezen en Koreanen doe je hetzelfde, en vandaar uit ontwikkel je marketingcommunicatie-concepten die je uitsluitend binnen dat specifieke etnische middelen- en medialandschap toepast.
Daarbuiten wordt niemand er mee geconfronteerd. Dat is wel zo “veilig”. De mainstream communicatiedollar komt uit een ander potje.
Maar het onderscheid tussen ethnic en mainstream is in de VS aan het veranderen. Zo adverteert McDonald’s in mainstream media met uitingen die zich primair lijken te richten op bijvoorbeeld African-Anericans of Latino’s. “Lijken”, want McDonald’s is er zich goed van bewust, dat er binnen specifieke bevolkingsgroepen geregeld trends ontstaan die later door de mainstream worden overnemen.
In Nederland is dat eigenlijk niet anders. De nieuwste trends ontstaan meestal in steden als Amsterdam en Rotterdam, waar “allochtone” jongeren onder hun leeftijdsgenoten inmiddels ruim in de meerderheid zijn. Maar met uitzondering van Nike en Hi, spelen daar bij ons nog maar weinig merken op in.
Dus zijn er voor u als adverteerder nog kansen te over…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.